Pichiri G. PDF Stampa E-mail

Cittadella Universitaria di Monserrato
Tel 070-6754103
e-mail: pichiri(at)unica.it

Biologia Applicata (Corso di Laurea di Fisioterapia)
Biologia Applicata (Corso di Laurea di Tecnica della Prevenzione dell’ambiente e nei luoghi di lavoro)
Biologia Applicata (Corso di Laurea in Assistenza Sanitaria)
Biologia Applicata (Scuola di specializzazione in Patologia clinica)
Biologia Applicata (Corso di Laurea in Medicina e Chirurgia)

ATTIVITA' DI RICERCA

Studio del Ruolo di DNA altamente e mediamente ripetuti nei processi evolutivi

1) G. Pichiri-Coni, P. Coni, E. Laconi, P. E. Schwarze, P. O. Seglen, P. M. Rao, S. Rajalakshmi, D. S. R. Sarma. Studies on the mitoinhibitory effect of orotic acid on hepatocytes in primary culture. Carcinogenesis 11: 981-984, 1990.

2) G. Pichiri, M. Nieddu, P. Coni, S. Salvadori, M. Deiana, A. M. Deiana, R. Mezzanotte. The molecular characterization of Murena helena L. genome. Isolation and hybridization of two MboI restricted DNA fractions. Genome 38: 809-813, 1995

3) G. Pichiri, P. Coni, AM Deiana, M. Nieddu, R. Mezzanotte. On the variability of MboI repeated sequences and 5S rDNA in Meraena helena and Gymnotorax unicolor(Anguilliformes, Muraenidae) Chromosome Research, 8: 443-445, 2000.

4) G. PICHIRI, M. NIEDDU, S. MANCONI, C.CASU, P.CONI, S. SALVATORI, R. MEZZANOTTE. Isolation and characterization of two different 5S rDNA in Anguilla anguilla and in Anguilla rostrata: possible markers of evolutionary divergence. Molecular Ecology Notes 2006, 6, 638-64

5) M. NIEDDU, G. PICHIRI, S. MANCONI, R. MEZZANOTTE. Some remarks on the use of TaqI to detect highly repetitive DNA sequences in human chromosomes. European Journal of Histochemistry 2006 50:281-284.

6) M. Nieddu, G. Pichiri, G. Diaz, R. Mezzanotte. The oganization of Classical satellite DNAs in Human chromosomes treated with AluI and Taq I restriction endonuclease. European J. of Histochemistry. Vol.47, issue 3 (jul-sept): 209-214, 2003.

7) Diana, G. Simiè, E. Sinforiani, N. Orrù, G. Pichiri, G. Bono. Mitochondria Morphology and DNA content upon sublethal exposure to beta-amyloid peptide. Coll. Antropol. 2007, 31, 51-57.

8) M. Nieddu, G. Pichiri, P. Coni, S. Salvadori, A. M. Deiana, R. Mezzanotte. A comparative analysis of european and american eel (Anguilla anguilla and Anguilla rostrata) genomic DNA: 5s rDNA polymorphism permits the distinction between the two populations. Genome. 41: 728-732, 1998.

9) P. Coni, E. Pili, G. Convertino, G. Pichiri, A. Balestrino, M. Delmastro, C.F. Donner, G. Faa, B. Balbi. M-Varallo a new M-like alpha 1 antitrypsin defficient allele. Diagn. Mol. Pathol. 12: 237-239, 2003.

10) S. Salvadori, A. Cau, A. M. Deiana, E. Coluccia, A. Milia, R. Cannas, M. Nieddu, G. Pichiri, R. Mezzanotte. Cytogenetic and molecular characteristics of Atlantic eels (Anguilla anguilla and A. rostrata) genome. Ital. J. Zool. 65, suppl.: 61-64, 1997.